Revoluce na dvou kolech – zrození nové pilařské technologie
Štítky
Tento článek je věnován vývoji mobilní pily LT40 na základě archivních materiálů Wood-Mizer a rozhovorů se specialisty z oddělení Výzkumu a vývoje, Zákaznického servisu a Obchodu a marketingu. A samozřejmě na základě zpětných reakcí od zákazníků, kteří s pilou LT40 po světě pracují.
První mobilní pásová pila začala svou historii v roce 1982 v USA, když dva talentovaní inženýři, Don Laskowski a Dan Tekulve navrhli nový stroj, který mohl pořezat kmen na řezivo. Operátorem pily mohl být vlastně kdokoli, jelikož obsluha pily byla jednoduchá a pracoviště mohlo být kdekoli, protože pila byla lehká a pojízdná. Ve stejném roce byla založena společnost Wood-Mizer. Model pily dostal název se symbolem "LT" – počátečními písmeny příjmení oněch inženýrů "Laskowski & Tekulve." Novátorská pilařská technologie si rychle získala mezi pilaři napříč USA skvělou reputaci a pak na konci osmdesátých let pronikla i do Evropy.
Hlavní sídlo Wood-Mizer Europe v Koło, Polsko počátkem devadesátých let
Evropa vítá první pilu LT40
Historie Wood-Mizer Europe sahá do roku 1989, kdy polský podnikatel Jerzy Hajduczyk, který žil v USA, rozpoznal potenciál pily Wood-Mizer v Polsku. Hajduczyk, profesí architekt, byl nadšenec do dřevěných hrázděných staveb a zpracování dřeva obecně. Setkal se s Donem Laskovskym a navrhl distribuci pil v Evropě se současnou podporou staveb dřevěných rodinných domů napříč Polskem. V létě 1990, nově otevřené zastoupení Wood-Mizer v polském městě Koło dostalo své první pily LT40.
Montážní závod Wood-Mizer Industries v Koło, Polsko
Pila Wood-Mizer LT40 připravená k vlečení
"Vzpomínám si na první dvě pily LT40, které k nám z Ameriky přišly, byly to modely 87 vyrobené v roce 1988. V následujících měsících jsme dostávali modely LT30 a LT40, lišily se v délce rámu lože. LT30 měla rám dlouhý 5,1 m a LT40 rám dlouhý 6,4 m, zatímco řezná hlava zůstala stejná," připomíná Robert Fret, dlouholetý specialista Zákaznického servisu Wood-Mizer. "První pily, které do Koło dorazily, jsme používali k předvádění veřejnosti a k uzavírání kontraktů." To bylo mezi lidmi velice oblíbené a dobře vyškolení technici Wood-Mizer mohli také novou technologii prezentovat v blízkých městech a vesnicích.
Počátek devadesátých let byl v Polsku poznamenán komplexní ekonomickou a politickou transformací a rovněž stagnací pilařského průmyslu, který potřeboval naléhavé reformy. Řada pilařských firem používala staré a stacionární rámové pily s tlustými pilovými pásy, které zpracovávaly kmeny s limitovaným průměrem. Navíc, tyto staré pily spotřebovávaly spoustu energie a produkovaly spoustu odpadu. Zákazníci museli své kmeny ke stacionárním pilám dopravovat, což znamenalo další dopravní náklady. "Kmen řezaný na staré rámové pily musel být celý pořezán než mohl operátor kvalitu řezaného materiálu vidět. Jednoduše řečeno, založili jste kmen na pilu a doufali, že řezivo, které stroj poskytne, bude více či méně dobré. Zbytek nebyl nic víc než odpad," podotýká Robert Fret.
Mobilní pila LT40 nabídla pilařství novou cestu. "Když jsme putovali s prvními pilami po blízkých vesnicích pořezat kmeny pro naše zákazníky, seběhlo se celé okolí se na pilu podívat. Lidé se nás ptali co je to za stroj a co s ním dokážeme udělat. Nemohli uvěřit, že lože pily unese váhu objemného topolu. K jejich překvapení LT40 řezala takové kmeny na prkna a trámy bez větší námahy. Naši zákazníci získali z jednoho kmenu podstatně více řeziva než očekávali. Pro průmysl to nebyl jen zásadní objev. To byla revoluce!" vzpomíná Dariusz Kujawa, manažer oddělení Zákaznického servisu a jeden z nejzkušenějších zaměstnanců, jeho kariéra začala s firmou počátkem devadesátých let.
Další revolucí byly tenké, robustní a velice efektivní pilové pásy použité na pile. Tato technologie pilového pásu s tenkým zářezem umožnila pilaři vyrobit více hodnotného řeziva s minimálním odpadem a menším výkonem potřebným k provozu stroje. "S tímto pilovým pásem můžeme řezat dubový kmen široký až 90 cm. Lidé nechtěli věřit, že je to možné. Na různých výstavách a předváděních jsme měli vždycky spousty diváků, kteří se nemohli dočkat, aby nám mohli podat ruku. Bylo to fantastické být středem pozornosti!" vzpomíná Robert Fret.
Inovační konstrukce
Konstruktéři první pily Wood-Mizer byli velice dobře obeznámeni se situací dřevařského průmyslu té doby. Udělali několik inženýrských řešení o kterých si mysleli, že by je měla moderní pila mít. Pila byla konstruována tak, aby byla lehká, se snadnou obsluhou a co je nejdůležitější, aby byla mobilní. To umožnilo uživateli přepravovat ji na jakékoli místo, kde potřeboval vyrobit dřevo bezpečně a pohodlně.
Mobilní pila LT40 HD G24 při řezání ve Francii v roce 1995
Pila LT40 s dieselovým motorem Lombardini představená v Ghaně v roce 2001
"Inovační byla také subtilní konstrukce a možnost pilu vléci. Jeden z prvních strojů, který do Polska přišel byla pila Wood-Mizer LT40 hydraulic s benzínovým motorem 24 HP s hmotností kolem 1200 kg. Měla jednoduché hydraulické funkce lože, jako je centráIní upínání, obraceč kmene, zakládací ramena a vyrovnávací mechanizmus. Nikdy nezapomenu jak jsme vlekli pilu městem za malým osobním autem a dnes se musím smát, když si pomyslím jaký to byl nepoměr," připouští Dariusz Kujawa.
Pila LT40 nebyla jen revolucí pro pilařský průmysl, ale byla to také šance pro obyčejné lidi začít své podnikání. Z pohledu podnikání byla investice do mobilního stroje pro výrobu řeziva přímo u zákazníka inteligentní rozhodnutí. LT40 mohla zákazníkovi dodat mnohem víc dřeva než očekával a vzniklý odpad byl minimální. "LT40 vytvořil pro jejich majitele příležitost vydělat si na dobré živobytí a přitom dokázat, že je to plně dostačující stroj k provozování prosperující firmy," říká Robert Fret.
Pila LT40 s dieselovým motorem Lombardini na výstavě v Srbsku v roce 2001
Lídr ve své třídě
Od začátku byla pila dobře zkonstruovaná a měla vlastnosti, které stanovily nový směr pro ostatní k následování. LT40 se stala strojírenským standardem pro všechny pily řady LT, které jsou dobře známé pro svou samonosnou řeznou hlavu zavěšenou na jediném sloupu nad ložem.
"Když si koupíte LT40, získáte ‘legendu’. Pro podnikání s produkcí na stálé úrovni bez potřeby zvyšovat objem je tato pila prakticky 'věčná,'" vysvětluje Dariusz Kujawa.
Během následujících 40 let bylo provedeno na pile LT40 několik zdokonalení a modifikací pro zlepšení bezpečnosti, zvýšení operátorského pohodlí, podporu efektivnosti a přesnosti řezání. V několika případech navrhli určitá praktická vylepšení sami uživatelé.
Významná zdokonalení v konstrukci pily LT40:
• první modifikace uvedeny v USA v roce 1987
• sjednocení ovládacích spínačů na skříňce (1991)
• zavedení nájezdového brzdového mechanizmu (1992)
• větší upgrade rámu pily (1996)
• zavedení "Simple Set" – automatické řízení tloušťky prkna (1997)
• zavedení střídavého napájení a konverze na metrický systém (1998)
• zavedení benzínových motorů KUBOTA (2000)
• zavedení WIDE (široké) verze řezné hlavy (2020)
Dozvěďte se víc o mobilní pile Wood-Mizer LT40:
- Revoluce na dvou kolech – zrození nové pilařské technologie
- Historie pily LT40: Upgrade řezné hlavy a panelu ovládání
- Historie pily LT40: Postupné zdokonalování pilových pásů a systému vedení pásu
- Historie pily LT40: Postupný upgrade hlavního motoru
- Historie pily LT40: Postupný upgrade lože a hydrauliky
- Legendární pila Wood-Mizer LT40: Přečtěte si co o tomto stroji říkají pilaři
***